STORO: Sagene-beboer Stian Kaspersen ringte i forrige uke til Sagene lokalmedisinske senter klokken 09.00, for å få en hastetime til sin syke tre år gamle sønn.
Han ble stående 45 minutter i telefonkø før han endelig fikk svar. Kaspersen påpeker at responstiden i 80 prosent av tilfellene normalt skal besvares innen to minutter, men at han aldri har opplevd dette her.
– Jeg kan ikke huske å ha kommet gjennom på telefonen deres på under 20 minutter, og ofte går det lengre tid enn det. Vi må med andre ord alltid tilhøre de resterende 20 prosentene. Og man kan jo ikke bestille time på nett.
Da Kaspersen endelig fikk svar i forrige uke, ble han opplyst av vedkommende som tok telefonen at han var alene på jobb og at det var 36 i køen.
– De har plikt til å besørge fraværsdekning, og jeg må nesten anta at det er flere ansatte for å betjene telefonen enn ett årsverk, sier han og legger til at han syns det er helt utrolig at de ikke tilbyr tilbakeringing. På telefon får man stadig opplyst at selvbetjening via Helsenorge ikke er aktivt grunnet korona, forteller han.
– Man blir litt motløs. Da må man veie opp om man skal sitte og vente, eller dra til legevakta.
Kaspersen endte opp med å ta med sønnen til Volvat, som han også ble rådet av lokalmedisinske senteret til å gjøre.
– Sjokkerende
Ifølge Forskrift om fastlegeordning i kommunene, skal fastlegene ha et system for telefonhenvendelser som gjør slik at 80 prosent av alle henvendelser kan besvares innen to minutter på arbeidsdager med normal pågang. I tillegg skal legene kunne motta timebestillinger elektronisk.
– Det er svært graverende og ikke minst sjokkerende hvor vanskelig det skal være å få en time, fortsetter Kaspersen. Han mener det er opplagt at senteret ikke kan håndtere sitt listetak på telefon eller i form av legetimer, og må gjøre endringer i tilbud og dekningsgrad.
Han påpeker at senteret er bydelens kontaktpunkt til allmennhelsetjenesten, noe som gjør det enda alvorligere, mener han, da senteret sannsynligvis betjener en stor gruppe sårbare pasienter som kanskje ikke tør å stille krav.
Kaspersen fikk beskjed om at det ikke var mulig å få en hastetime samme dag, og at om han ønsket en dagen etter, måtte han ringe opp igjen ved åpningstid da. Ville han bestille ordinær time, var det lang ventetid.
– Senteret svikter dermed i å oppfylle jobben som primær helsekontakt for barna og min kronisk syke kone. Dette til tross for at senteret skal være spesielt tilpasset pasienter med særlig behov for sammensatt oppfølgning.
Kaspersen tok med seg sønnen til Volvat rett over gata for Sagene Lokalmedisinske senter. Dette skal senteret også ha rådet ham til å gjøre, om han mente han hadde behov for en hastetime.
– De skylder på bemanning. De har nok for mange pasienter enn de klarer å behandle.
Klar over responstiden
– Sagene lokalmedisinske senter gjør sitt ytterste for å gi pasientene god service, både på telefon og ved oppmøte, sier kommunikasjonsansvarlig i Bydel Sagene, Kathinka Nordhagen Selsjord, til Sagene Avis.
Hun sier de er klar over at de enkelte dager ikke har oppfylt forskriften om å besvare 80 prosent av telefonene innen to minutter.
– Vi har dessverre hatt stort sykefravær, og søker så godt vi kan å avbøte dette med å skaffe vikarleger og helsesekretærer og bruker også vikarbyrå. Til tross for dette har vi altså til tider problemer med tilstrekkelig bemanning.
Kaspersen sier han ble anbefalt Volvat, hvis han hadde behov for en hastetime. Nordhagen Selsjord sier det ikke hører med til senterets rutine å anbefale Volvat:
– Er det hast og vi likevel må avvise, så er det legevakten vi skal henvise til. Øyeblikkelig hjelp i åpningstid har vi plikt til å tilby.
– Løsningen er ustabil
Det skal være mulig å bestille timer på nett nå, men her har senterets journalleverandør et pågående problem med Helsenorge, slik at løsningen dessverre er ustabil, fortsetter hun.
– Vi kjenner til at det jobbes med dette og håper at journalleverandør og Helsenorge snarlig finner ut av det.
– Igjen, vi beklager at pasienter ikke har fått time som forventet og at telefontilgjengeligheten ikke har vært optimal. Vi er klar over situasjonen som er sammensatt, og jobber aktivt med å finne løsninger, sier hun til Sagene Avis.