I vedtaket fra Bymiljøetaten i Oslo kommune gis de tre selskapene tillatelse til å leie ut totalt 8.000 «små elektriske kjøretøy» for sesongen 2023. Sesongen varer fra 1. april til 31. mars.

Kraftig nedgang i ulykker med elsparkesykkel
Syklene er fordelt med 2.667 sykler hver til Voi og Lime, og 2.666 sykler til Ryde – den eneste heleide norske aktøren.
Disse tre selskapene er best egnet til å oppnå formålene med tillatelsesordningen, mener Bymiljøetaten.
Lime tilbyr kun elsykler.
– Bymiljøetaten ser positivt på dette. Det kan medføre at andre brukergrupper tar i bruk tilbudet, og at kjøretøyene blir benyttet over større avstander enn det som er normalt med elsparkesykkel, sier divisjonsdirektør Rune Gjøs i Bymiljøetaten.
Strammet inn
– Det har vært vondt å være ute av Oslo uten å se våre sykler i byen. Nå er vi tilbake fra 1. april. Vi er absolutt klare, sier en fornøyd direktør Tobias Balchen i Ryde til Avisa Oslo.
Sommeren 2021 var det rundt 25.000 elsparkesykler i Oslo. Mot slutten av sommeren strammet Oslo kommune kraftig inn og satte et tak på 8.000 fordelt på tolv aktører. I fjor ble antall aktører redusert til tre, og Voi, Tier og Bolt fikk tillatelse.
– At vi får drive utleie også i 2023-sesongen ser vi på som en stor tillitserklæring, og vi vil fortsette arbeidet for bedre tilgjengelighet, bedre framkommelighet, og færre biler i byen, sier Christina Moe Gjerde i Voi i en pressemelding.
Færre sparkesykler
I praksis blir det nesten 3.000 færre elsparkesykler i Oslo denne sesongen, ifølge Shifter.no , ettersom Lime kun leier ut elsykler og ikke elsparkesykler.
Tier og Bolt må dermed fjerne sine sykler fra hovedstadens gater fra 1. april, men har mulighet til å klage på vedtaket innen tre uker.
