Samtidig fjernet kommunen sju ladepunkter, dermed ender nettoen på fire. I tillegg reserverte Oslo kommune 46 ladepunkter til bildelingstjenester.

Dermed fikk elbilister i Oslo uten egen parkeringsplass 44 færre ladeplasser i fjor og et dårligere ladetilbud enn det de hadde i 2021.

Per Maltun i Oslo og Akershus elbilforening mener kommunal gatelading er helt avgjørende for mange elbilister i Oslo.

– Mange i Oslo bor i leiligheter uten fast parkeringsplass, og innbyggerne svarer i undersøkelser at kommunal gatelading er viktig. Dette er «hjemmeladingen» deres og den eneste muligheten de har til å lade elbilen over natten i nærheten av der de bor, sier Maltun.

Bymiljøetaten i Oslo har tidligere sagt til NRK at det blir stadig vanskeligere å finne steder å sette opp ladepunkter uten å konflikt med andre hensyn. Det hører med til historien at etaten åpnet 24 ladepunkter i uke 1 i år.