SAGENE: I løpet av morgentimene onsdag denne uken står Jørgen Foss på fortauet i Mogata, rett utenfor bygården han bor i.

- Jeg var med på en befaring i borettslaget, så vi sto på fortauet utenfor her. Vi så det kom en dame på elsparkesykkel i stor fart på fortauet, og vi tok et skritt lenger inn. Men vedkommende kjørte for fort, hun klarte ikke å styre. Hun kjører rett på meg og jeg får en skikkelig smell i beinet.

Foss har i dag et hovent og vondt bein, men sier det går bra. Det gikk mye verre med damen som kjørte elsparkesykkelen.

– Det er ikke bare en lek å kjøre disse, det er farlig for både sjåfører og fotgjengere. Hun kom i «100 og helvete» og klarer ikke å kontrollere sparkesykkelen. Dette er en av de få gangene jeg er glad for å være oval i kantene. Det gikk hardere utover henne, hun blødde fra hodet og munnen. Jeg ringte 113 som var raskt på plass, sier Foss som nå krever at en regulering kommer på plass i Oslo.

– Dette viser hvor galimatias det er med disse sparkesyklene. Noe må skje, dette går ikke. Folk blir skadet!

– Kjenner ikke igjen Sagene

En del av problemet er at det ikke vises sykkelvett, mener han. Hvem som helst kan hoppe på elsparkesyklene så lenge de har mobil og et bankkort, og vips er de i gang. Mange får også sine første opplevelser med så høy hastighet i trafikken.

– Vi kan ikke ha folk i 20 kilometer i timen på fortauene, det er farlig for allmennheten. Nå må det komme strakstiltak på banen, det er ville tilstander. Oslo har blitt helt Texas! Jeg kjenner ikke igjen byen min og Sagene. Nå må man se seg for rundt hvert gatehjørne for å se om det kommer noen i høy fart mot deg, vi kan ikke ha det sånn, sier han og fortsetter:

– Hadde det vært en person av mindre kaliber enn meg som ble påkjørt, kunne det gått mye verre. Jeg tåler en støyt, men tenk om det hadde vært et barn.

Hele bransjen må reguleres, sier han videre. Det burde være soner hvor sparkesyklene kan parkeres, og han syns også det er noe feil med mekanismen på sparkesyklene.

– Folk kjører kanskje så fort fordi de betaler for tiden man kjører? Man må finne en ordning som gjør at folk ikke kjører raskere enn det som er forsvarlig, og ikke framprovosere så høy fart på grunn av økonomi. Man bør også holde sparkesyklene i sykkelfeltene, ikke på fortauet. Næringen må forstå dette, men det er en gullgruve - penger går foran sunn fornuft!

Foss innrømmer at han bruker elsparkesyklene selv, han mener det er et godt tilbud å ha, spesielt nå når folk helst ikke skal kjøre like mye kollektivt som før. Problemet er ikke selve sparkesyklene, men det at det har blitt etablert et marked uten kontroll.

– Elsparkesyklene har kommet for å bli, og det er bra, men det må komme en regulering. Og folk må skjønne alvoret med å kjøre en tung doning i 20 kilometer i timen!

– Nå har mange ropt nok

Foss tror alle ønsker seg nye ting, og måter for å komme seg fra A til B, men han mener dette har blitt en byrde for byen.

Han jobber i Norges Handikapforbund og får daglig henvendelser av blinde og uføre, som opplever problematikk med at elsparkesyklene sperrer fortauene.

– Jeg forventer at samferdselsministeren igangsetter tiltak. Nå har mange ropt nok.

Han sitter igjen med blandede følelser etter påkjørselen.

– Jeg fikk vondt av damen som kjørte på meg, men samtidig er dette et bilde på alt man leser om sparkesyklene i mediene - og nå rammet det meg. Det virker som at hun fikk den hjelpen hun trengte, så jeg håper hun fikk en lærepenge og at alle vil skjerpe seg når de kjører.

Samferdselsministeren diskuterte elsparkesyklene

Tidligere i august var samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) i møte med representanter for kommunene Oslo, Bergen, Trondheim, Kristiansand og Drammen for å snakke om elsparkesykler.

– De har mange positive erfaringer, men også noen negative. De ønsker å sikre en bedre kontroll, sa Hareide.

Av sikkerhetshensyn vil regjeringen vurdere å regulere trafikken etter mange personskader. I tillegg vil de vurdere parkeringssituasjonen. Men det er for tidlig å si noe om konkrete tiltak som er mer aktuelle enn andre, sa Hareide. Les mer om dette her

Nyhetsbrev fra Sagene Avis


Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!