OSLO: For ikke lenge siden var det presentasjon av de nye trikkene som skal gå i Oslo - her kan du lese fra pressemeldingen fra Sporveien og saken i Sagene Avis.

87 nye trikker skal etter hvert erstatte gamle trikker i hovedstaden.

I den anledning mottok vi mail fra en av leserne, han skriver følgende:

Takk for interessant artikkel om trikken. Det eneste jeg etterlyser er informasjon om støynivå på de nye trikkene sammenlignet med skranglekassene som nå kjører opp til Kjelsås?

Vi spurte Sporveien, og som svarer følgende om støy og nye trikker:

– Støy er sammensatt og komplisert, det påvirkes av flere forhold. Selve trikken, grunnforhold og fundament under veien, standard på skinner, profiler med mer. Og så er det dette med luftstøy og strukturstøy, sier kommunikasjonssjef i Sporveien, Cato Asperud.

– Vi kan ikke si noe eksakt om støynivået på de nye trikkene ennå. Men det vi kan si, er at det har skjedd en hel del med teknisk utvikling siden Italiatrikkene ble konstruert i 1995 og de øvrige i 1979 - det vil påvirke støybildet positivt. I tillegg blir jo Grefsenveien oppgradert så det er all grunn til å forvente lavere støynivå i fra de nye trikkene når de kommer, i følge Asperud.

Universell utforming

I tillegg til at trikkene er nye, forteller også Sporveien i pressemelding at de nye trikkene er universelt utformet, også trikkeholdeplassene skal bli universelt utformet.

«Oslos trikker og trikkeholdeplasser blir universelt utformet når de 87 nye trikkene Sporveien skal kjøpe for Oslo kommune er satt i trafikk. Totalt skal det bestilles 87 nye trikker fra den spanske trikkeleverandøren CAF. De nye trikkene legger også til rette for å kunne frakte opp til 100 millioner passasjerer årlig, som er en dobling fra dagens nivå».

I tillegg står det følgende:

Det skal være enkelt og tilgjengelig for alle å bruke trikken i Oslo.

Nyhetsbrev fra Sagene Avis

Få nyheter fra Sagene Avis rett i innboksen! Det er gratis, og du melder deg på her!